Thursday, May 26, 2011

#310857: Merdeka

"Kemerdekaan adalah suatu natijah kematangan jiwa. Kebebasan tidak menjadikan seseorang melakukan seseorang melakukan sesuatu perkara sesuka hati; malah sentiasa mengikat dirinya kepada peraturan dan undang-undang. Inilah erti kemerdekaan; autoritarian terhadap agama dan negara."
Ohaiyyok sidang pembaca. Hari ini disebabkan kemerdekaan sudah kami (2PPISMP) capai, maka saya teruja untuk memperkatakan erti kebebasan. Segala isi dan huraian adalah pandangan saya dan jika anda ada pemahaman sendiri berkenaan kebebasan yang tidak kena dengan pandangan saya...saya mohon maaf. Ini adalah blog.. *dia; Yassin Yunus*. Aha, terima kasih, kawan.

Adalah suatu kesilapan fatal dalam memahami istilah merdeka dengan mengutarakan bahawa "kemerdekaan adalah suatu keadaan di mana kita hidup dengan bebas, mengamalkan cara hidup serta metodologi siasah sendiri; mengikut acuan dan cara pandang tradisi". Pernyataan ini--bagi saya--bukan sakah, tetapi belum sempurna sungguh.

*apa yang tidak sempurna!?*

Jika begitulah kamu mengertikan kemerdekaan, maka kamu mengiktiraf jiwa si penjenayah sebagai merdeka. Seorang pembunuh bersiri, contohnya. Kesemua pembunuhan dia lakukan atas kehendak dan kebebasannya, bukan? Nah, adakah itu suatu tanda ruuh yang merdeka?

Merdeka tidak semestinya bebas, dan tidak semesti terlepas daripada kekuasaan mana-mana. Dalam Islam, pengiktirafan semacam ini adalah semacam suatu bentuk berpaling-tadah dari kursi Allah- maksud merdeka menyulur jauh lebih dalam daripada sekadar pengertian kolot dari Barat itu. Saya bercakap di sini, cuba untuk menggunakan pentas yang universal berbanding dari sudut Islam (yang saya faham).

Bayangkan ada seorang anak kecil dan ibunya sedang berjalan-jalan di tepi pantai: si anak ingin bermain di gigi air, tetapi ibunya melarang. Sekarang, memanglah si anak tidak bebas:- nampak tidak bebas. Tetapi adakah itu menjadikan si anak tidak merdeka?

*Tidak!!*

Benar.. meskipun si anak tidak bebas, itu tidak meletakkannya sebagai tidak merdeka. Merdeka tidak semestinya bebas; merdeka adalah SUCI. Suci daripada segala jenis kesakitan, keburukan, kebejatan, kehinaan, kejahilan, kebodohan dan kezaliman. Hmm..

Kita sudah menyambut Kemerdekaan selama 54 tahun, kan? Cuba lihat balik definisi di atas, dan lihat di bawah pula: adakah kita benar-benar merdeka?

Generasi Wawasan 2020
Anak bangsa kita
Pelapis kita
Tauladan wanita kita
Artis kita.
"Kemerdekaan--seperti perkara subjektif lain--hanya akan dihargai apabila ia telah lesap dari genggaman kita"
Sekian, terima kasih.

2 comments:

  1. Inikah negara Islam Malaysia?????
    Mungkin kerajaan berjaya membentuk kita ke arah kejayaan dunia tapi akhirat kita FAIL.

    ReplyDelete

Ohana :)