Saturday, June 4, 2011

Perhatian & Tawau


Salaam. Pengumuman penting.. *drum please* mulai hari ini *sebenarnya dari minggu lalu lagi* eh, diamlah! (berdehem) mulai hari ini, beta sebagai pemerintah blogosmos (blog + kosmos) ini memperkenankan usul agar hanya gambar sahaja yang diposkan setiap hari. Maaf kerana penulisan akan berkurang *bak kata orang; gambar menceritakan seribu kisah* entah jitu, entah tidak bidalan itu *perlu perdebatan* HAHA, lain kalilah.. bha, bha.. maaf jika ada yang rasa jengkel dengan transformasi ini. Alaa, bukannya besar sangat perbedaannya.. dan, lagi satu *dram* INI KAN BLOG GUE.. MAKA SUKA HATI GUELAH MAU KAEK APAPUN! MAU LAKUIN APAPUN!! WAHAHAH *nampak jahat*.


Setelah mengumumkan itu, izinkan saya untuk menceritakan serba sedikit mengapa saya sayang sangat, sangat, sangat Tawau.. KiHKiHKiHKiHKiHKiHKiHKiH~

1. Orangnya pelbagai. Sangat indah bila tiga orang pemandu teksi berlainan bangsa, agama dan suku berpukulan dan bergurau senda. Memang seronok dapat lihat aksi mereka ketawa sama-sama. Setakat ini, saya hanya jumpa keadaan ini di Tawau. Jujur saya cakap; sepanjang saya hidup, tidak pernah ada pertelagahan agama, bangsa dan suku. Kalau bertelagahpun, itu disebabkan oleh PATI. Memang inilah Tawau.

2. Tidak begitu membangun. Saya ada teori untuk menyokong idea ini. Ingat tidak bangsa Maya dengan ramalan apokalips 2012 mereka? Dengan perkembangan melampau mereka? Kenapa mereka runtuh? Ada kata sebab serangan bangsa Aryan.. saya kata tidak! Mengejar kemajuan yang melampau akan menyebabkan sesuatu tamadun meninggalkan moral mereka. Saya tidak kata kemajuan salah, tetapi jika melampau sehingga melupuskan usaha untuk memacu rohani, maka itulah jadinya. Empayar Kemalisme dahulu yang terlalu mengejar langkah Westernisasi, bukankah jatuh berguling? Mereka membunuh sumber mengalirnya kemeriahan ruhani. Mustafa Kamal Attaturk dahulu arsonis hafidz!




3. Boleh tengok bintang dan awan dan ombak dan hutan dan.. banyak lagilah! Tawau pada pendapat saya merupakan tanah paling seronok bila mahu melihat bintang.. cantik gila, serius. Malam tadi saya keluar mengambil angin, sangat teruja. Bintang berkerlipan menyapa diri; rasa luasnya alam, besarnya Dia dan kerdilnya saya sangat monumental. Terima kasih Tuhan kerana menciptakan saya di sini.. dan maaf, kamera si Hazel tidak berapa sesuai untuk menangkap gambar bintang *ombak!?* ohh, ombak nanti saya usahakan.

Pagi di Tawau

Tengahari di Tawau

Petangnya..


4. Islamisme yang kuat. Lihat sahaja solat Jumaat, tiada masjid yang tidak sesak dengan jemaah. Mubalgih Kristian banyak juga, tapi nilai-nilai Islam itu tidak sedikitpun tergugah. Dan saya berpendapat dari situlah (Islam), perpaduan di daerah barakah ini terbentuk *tolong jangan sebut pasal UMNO-PKR-PAS* JANGAN!

Parit di kawasan saya. Jernih sangat paritnya.. WAKAKAHAHA

Ini gambar adik saya yang tangkap *si Aming, anak keenam* WAHAHA.. pandai dia selaraskan fokus kamera.



5. LOL: apabila pilihanraya berlaku di sini; tidak ada/pernah berlaku keganasan dan rusuhan. Islam tidak ajar kafir-mengkafir serta mengharamkan pencabulan keamanan. Dan ideologi ini saya kira, diimplementasikan di sini. Pilihanrayanya macam hari-hari biasa; jarang kedengaran desas-desus undi hantu atau sebagainya. Dan harapnya kekal begitu.

6. Statistik jenayah agak kurang. Ya, saya akui dalam kalangan remaja (menurut Timbalan Ketua Polis Daerah Tawau, Superitenden Imran Abd Rahman) meningkat. Namun, baca ini:
Pelancaran “Pilot Project” Program Cegah Jenayah menggunakan kaedah “reverse psychology” telah diadakan dan yang julung kali diadakan di Malaysia merupakan ilham dari syarikat anak watan Tawau iaitu Wealthy Empire Management Sdn. Bhd. sebagai tanggungjawab sosial bagi membantu memberi kesedaran mengenai kepentingan pendidikan kepada kanak-kanak di samping melahirkan generasi yang bencikan jenayah. SK Pasir Putih telah dipilih sebagai peserta projek yang pertama bagi melihat keberkesan program tersebut. (sumber: Puteri UMNO Sabah. 14 Februari 2011)
Hebat, bukan?

7. Boleh nampak bintang *wehh, itu sudahlah* oh, yaka? HAHAHA.. OKlah.. bahasanya. Kelmarin semasa menunggu kepulangan kakak tercinta, saya tertarik pada suatu situasi di mana satu keluarga Suluk berbahasa Suluk di tengah keriuhan manusia. Tidak ada muka prejudis pada orang di sekeliling mereka; macam semua penduduk Tawau disetkan untuk berfikiran positif dengan bangsa selain mereka. Dan slanga Tawau sangat syiok! *sedih masa tinggal di KK & KL dahulu, terhakis sedikit slanga itu* Wahaha, saya sayang lenggok komunikasi Tawau.

Kesimpulan: Marilah datang.. saya cabar! *D'LOL*

1 comment:

  1. Sy suka no. 2.. sebab itu la benda yg sy suka dgn Ranau sbnarnya.. Masih dapat nampak lagi pemandangan2 yg ori neh, maksud sy tanaman2 suma.. :)

    ReplyDelete

Ohana :)