Thursday, March 24, 2011

Huhaa~

Apabila aku bosan, jari biasanya akan memainkan peranan. Laju bergerak merentasi kekosongan kertas, sekosong jiwaku yang merindui saat-saat di bangku sekolah dahulu. Masa aku masih boleh bermain baling-baling kertas, atau bertanding guli dengan kawan di lantai kelas.

Sememangnya aku sukar untuk menerima hakikat bahawa aku bakal jadi guru (which menyebabkan aku sangat memerlukan a hug). Dahulunya aku yang dibentuk, dan kini aku pula memainkan peranan tadi. Karma yang sangat adil. Teringat aku pada petikan seorang ahli falsafah Timur;

'You will have a time in life when you shall sigh thus saying, "Oh dear,this had happened to me. If only I could see my errors like I am now..".'
Aku sangat sedar dengan kebenaran itu. Menyaksikan segala gerak laku budak-budak sekarang, aku sedar 'sepatutnya aku buat begini dahulu'. Aku masih terlalu kecil dan terlalu muda, mungkin ketika itu. Cuba aku usir jauh-jauh rasa menyesal dan sedih dengan kejahilan itu. 'Calivoyance' aku sekejap ke daerah waktu di mana aku masih boleh menerbangkan airship kertas. Menipu masih belum satu dosa. Merengek masih rasional, masa itu.

Terlalu banyak penyesalan yang telah aku dapati dari sejarah hidupku dulu. Bukan aku tidak pernah berusaha mengelak 'penyesalan' akan datang, cuma aku..

..aku rindu pada bau kelat papan hitam dan pada kebingitan bunyi kapur putih bergeser dengan kasapnya permukaan papan hitam tadi. Aku rindu pada jeritan Puan Sulastri tatkala beliau menegur buruknya aku menulis huruf 'n'. Aku rindu untuk berbaris mendapatkan RMT. Sempat pula berbual dengan kawan, bergurau dengan lawak yang hanya kanak-kanak akan faham.

Aku rindu apabila sekotak besar susu sekolah dihampas ke atas meja kayu. Berkeriang-keriut meja dibuatnya. Aku rindu pada janji cikgu, "Kalau sudah siap, cikgu bagi minuman,". Maka berebutlah semuanya untuk menghabiskan aktiviti.


Ahh, the good old days~ 

2 comments:

  1. ko bertuah sebab dapat rasa apa yg cikgu kita pernah rasa dulu, its not something that everyone can experience...

    susu sekolah! mat pintar!!!

    ReplyDelete
  2. Arina: Yes.. dan itulah yang membuatkan saya rindu dengan sekolah rendah saya.

    ReplyDelete

Ohana :)