Saturday, March 12, 2011

Silence



~SiLeNcE~

Harini, saya mau bercerita sedikit tentang perkataan 'silence'. Banyak benda yang boleh diceritakan berkenaan topik ni, sebab tu aku gelar topik ironis. Speaking loud about silence. .

Silence is often being misunderstood as a noun which stand on itself. Actually, silence is not a description of 'something'. It is just the explanation of 'absence of something'. Just like the word 'darkness' which explains the 'absence of light'.


Silence can be used to explain many sorts of things. A non-talkative person is a boy of silence; a quite, tranquil scene is called silence; and a stumped debater is also named as silence. Personally, I like this word because it is very much describing myself. Let me tell you why..


I am kind of contrary to this word 'silence' actually. I talked a lot, and most of the time they were all rubbish. I like rubbish. They just somehow depict me.


Yes undeniably, silence can be also a part of me. When I am in a state of silence, you should  know that I am angry. I  rarely show my anger to humans. But towards animals... hehe.. (nolah, I am an animal lover).


Lenguh tulis dalam bahasa Inggeris. Switch language.




Aku suka berdiam diri lantaran diriku yang telah melalui pelbagai kesusahan hidup; dan untuk itu, aku tidak pernah menyalahkan sesiapa. Aku tau ada hikmah di sebalik kesusahan, Al Qur'an bilang, "Innamal usri yusraa.." Justeru setiap kali ada halangan atau rintangan di sepanjang perjalanan hidupku, aku diamkan saja. Usaha dulu selesaikan dengan sehabis baik; lepas tu berserah pada Dia yang Berkuasa. And you know what, Dia tidak pernah sekalipun mengecewakan aku.


Setiap kali aku mendiamkan diri, ada jurus yang mengalir di dalam badanku. Aku rasa replenished dengan suatu aura. Benar kata Rasulullah SAW, diam itu lebih baik.


Sebab itu, kalau kamu nampak aku macam diam atau blurr semacam; diamkan saja. Aku tengah introspek diriku, atau mungkin sedang marah. AWAS: jangan buat aku musuhi kamu..


Masa di kelas, ada jugak masa aku berdiam tanpa suara. Apabila ditanya, aku jawab dengan kebuntuan yang memang aku sengajakan. Best dowh buat macam tu.. ndakla, itu sebenarnya simptom aku berdendam dengan seseorang. But most of the time, sekejap jak.. beberapa puluh minit kemudian, redala..


Satu yang jelek pasal diriku ialah apabila cemburu, aku akan diam jugak. Contoh: kalau ada perempuan yang berjaya menarik minat fitrahku bercakap dengan lelaki lain, aku akan diam. Kalau aku dengar ada manusia yang lebih hebat dari diriku disanjung, aku diam jugak.. diam yang jenis ni jarang sikitlaa. Diam paling kick gam..


Setiap kali aku diam, aku akan:

  • Gigit bontot pen.
  • Pandang manusia yang sebabkan aku berkelakuan demikian.
  • Makan.
  • Tidur.
  • BerFacebook
  • Tengok gambar dalam HP Hazel yang aku cintai
  • Menconteng sesuatu di atas sekeping kertas
  • Atau membayangkan yang ndak-ndak (na'udzubillahi min dzaalik)

Apa-apapun, jangan risau.. dalam diam jugak, aku suka betul menghargai manusia. Aku kenang segala kebaikan yang aku pernah beri dan terima.. aku suka renung kembali, such a moment. Aku tidak suka berdiam diri, tapi keadaan yang selalunya memaksaiku.


Salam..


No comments:

Post a Comment

Ohana :)