Saturday, May 7, 2011

Tiga Sikap Yang "Cambest"

Salaam/Regards,

Untuk entri kali ini, ringkas sahaja. Sebenarnya, saya ingin berkongsi tiga benda yang saya sangat perlukan. Benda ini berupa subjektif dan harap-harap mereka yang membaca ada petua untuk mendapatkan tiga benda ini.
::Kerjasama::
Kerjasama merupakan kekurangan saya yang paling besar. Tidak tahu bagaimana untuk mendidik diri agar menjadi manusia yang kooperatif, menjadi manusia yang berdikari dan tahu apa yang perlu saya lakukan dalam menjadi ahli sesebuah kumpulan. Sesungguhnya, saya boleh dikira kaki tumpang ja memalukan.
::Kepercayaan::
Saya--mungkin--adalah manusia yang paling prejudis. Serius, saya suka membuat andaian tidak baik jika sesuatu keburukan menimpa diri-sendiri. Ada dua tanggapan akan timbul; bukan salah saya dan mesti kerja orang terdekat. Begitulah sentiasa.. harap boleh ubah sikap pesimis ini, nyata sangat sukar. =(
::Keyakinan::
Keyakinan dikatakan sebagai ramuan utama kejayaan; dn saya kekurangan itu. "Bagaimana untuk meyakinkan diri?" Jawapan: "Jadi diri sendiri", "Jangan kisah orang lain", yakinlah awak di pihak yang benar"..betapa banyak kata-kata dan falsafah yang mampu diungkap, tetapi berapa saja yang praktikal? Berapa saja yang mampu dilaksanakan?

1 comment:

Ohana :)