Sunday, January 23, 2011

Al Kisah

Telefon bimbitku berbunyi. Lantas kucapai ia, membuka inbox

"1 message" . Tanpa berlengah, kupicit punat hijau. Terbaca..

"Macam mana projek malam ni?"

Hah, projek?? Sejak bila pulak aku ada projek malam-malam begini? Projek apanya? Ndak diinform pun..
Malas memikirkan, aku terus tutup semula HP. Sambung tidur. Kurang asam punya SMS, aku tidak dapat melelapkan mata. Risau pulak terfikir-fikir pasal hal tadi. Kubuka semula HP, mencari mesej tadi. Nombornya tidak dikenali (berharap moga-moga ia nombor secret admirer saya :P), tapi demi rasa ingin tahu yang meluap-luap, aku membalas mesej tadi;

"Siapa ni.. mesej apa?". Sent.


Keesokan paginya, aku mendapat balasan dari nombor semalam. Bahasa.. ntah bahasa apa digunanya. Terus bergegas ke bilik kawan baik, Hafeez dan kebetulan ada si Bayau di situ. Aku unjuk mesej tadi, dan menunggu respon dari dia (Bayau).

"Oh.. orang Kelantan bha ni.." .Aku merenung kebingungan.

"Dia guna bahasa Kelantan.. katanya.." tambah Bayau lagi. Aku memandang tepat wajahnya. Si Hafeez pun turut serta.

"Dia kata, cancellah projek malam ni kalau mau." . Aku tambah pusing. Projek apa ya?

Seharian, aku cuba menelaah senarai rakan yang ada di kepala otakku. Hanya Syahmi Ibrahim saja orang Kelantan. Tapi mustahillah; sebab ada waktunya, SMS masuk ketika Ayau ada di depanku. Hinggalah pada suatu malam. Dari gaya dia menulis SMS, saya membayangkan seorang wanita, perempuan Melayu terakhir. Lembut bicara dan tutur katanya. Ada jugalah kesukaran untuk membaca mesej yang dia kirim ketika dia menggunakan istilah Kelantannya. Memang perempuan pun.

Manusia yang misteri itu mengirimkan satu mesej bergambar hitam putih.. gambar lucah, and saya rasa tidak molek untuk ditunjukkan di sini. Nanti ditangkap ISA pulak. Hish~confirm budak gatal nak bercouple ni, getus hatiku.

Terlihat saja MMS tu, I begin to wonder if something is not good. Sure it is. Malamnya, aku dibombard dengan SMS berloghat Kelantan (saya bukan kedaerahan, OK?). Stress jugak baca kadang-kadang ndak faham. Dapat idea, serahkan kepada Bayau supaya bolehlah dia balas.

Satu malam tu, dorang berSMS. Aku ndak kisah, tapi satu yang lucu: macam mana dia  dapat nomborku? Adakah aku begitu famous sampaikan nomborku tersebar hingga ke Kelantan? .cuba kutanam rasa bangga dan syok sendiri tu, tapi yalah.. manusia. Apalagi kalau anda jarang ada peminat. Syiok giler! (dah merapu ni)

Kembali kepada cerita : Esoknya, tiada lagi SMS datang. Kukerling sentiasa HPku, risau andai bunyi SMS bertandang (padahal dalam hati, mengharap agar dia SMS lagi.. mana tahu jodoh.. ish, gataii!). Begitu juga di kelas, hilang concentration yang memang sudah sedia hilang.

Sampailah ke petang, aku menanti dengan harapan yang berbunga (hait! ..dari mana lagi ayat ni datang??). Atas dasar ingin tahu, aku telah membuat kesilapan terbesar dalam hidupku.

"Awak, siapa nama?" .Kukirim. Dan semena-mena, berbunyilah HP Sony Ericsson K800i. Membuka dan membaca. Kaku:

"Nama saya Firdaus, saya dari Kelantan.. awak?".

Sah-sah bapuk. Kurang asam, menghabiskan kerdit jerr.. :6




Kata-kata untuk pos ini:

"Anda perasankah, huruf yang digunakan untuk mengeja AKU adalah huruf yang sama digunakan untuk mengeja KAU?"

No comments:

Post a Comment

Ohana :)