Friday, April 29, 2011

|.^_^.|


Saat aku tidur,
Berlayar dalam mimpi; di bawah kelambu,
Kedengaran suara periuk kuali berdentingan,
Ohh.. itu ibu, menyiapkan sarapan.

Bangun saja, kupinta tuala,
Baju untuk digosok,
Minuman untuk dibuat, 
Rambut untuk disikat.
Kuminta; sarungkan stokin,
Pakaikan kasut,
Pimpinku ke sekolah: ayah adalah terbaik!

Di sekolah, aku diganggu si budak gendut bermata sepet
; Nizam namanya,
Kakakku--perempuan pun bertukar lelaki,
Jadi 'Ultraman'ku, mengusir Nizam: Gomera~

Di rumah, bila aku kebosanan;
Tiba-tiba adikku berlari, melompat ke dalam riba,
Satu lagi datang mengejar,
Cuba mendapatkan yang awal tadi. Aku tersenyum.

Meningkat dewasa, aku berhijrah ke daerah asing,
Menimba ilmu atas nama ingin berubah dan merubah,
Nasib keluarga.. Yan, Aizat dan Shafwan menyambut kehadiran,
Meskipun akulah yang paling mundur,
Paling kendur, pemikiran..
Terpertajam oleh mereka, aku gembira;
Saat doa jadi nyata.

..bakal jadi guru.

Tiada gambar ibu :(

No comments:

Post a Comment

Ohana :)