Wednesday, April 27, 2011

Mohon Maaf

Salaam/Regards,

Tujuan utama entri ini ditulis adalah untuk memohon kemaafan kepada 'mereka-mereka' yang saya telah tegur hari ini. Saya jarang menegur orang; kalau sudah menegur, memang agak pedaslah..

Ya, saya tidak pandai jaga mulut. Katakan saja itu, kerana saya memang agak celupar bila datang masa untuk menegur. Saya tidak akan tegur atas dua perkara saja--bila orang yang ditegur susah untuk diubah, atau saya tidak sayang mereka, atau mungkin kerana kesalahan itu tidaklah besar.

Tetapi malangnya, perkara yang saya tegur itu, berkait rapat dengan hipokrasi. Kalau kita rasa salah; kita perbetulkan diri, dan kalau kita nampak kesalahan, bantu perbetulkan. Bukan ejek atau mempersendakan.

Bergurau? ..ini bukan persoalan bergurau, tetapi persoalan empati. Ingatkah setahun dahulu--kita juga sepertinya, memikul beban harapan keluarga. Kita cuba buat sebaiknya, berlatih dan beraptai dari siang ke malam, hanya untuk melepasi ujian temuduga masing-masing.

Ingat?

No comments:

Post a Comment

Ohana :)