Sunday, May 22, 2011

Jangan Pandang Rendah

Kisah ini saya petik dari sebuah blog dengan sedikit penambahan. Cerita ini agak comel *macam kau, Yassin* tolonglah, jangan buat perangai *ERK!*.. di mana sudah saya tadi.. arh ya, cerita ini agak comel dan sangat menyentuh hati juga. Yang diambil daripada cerita ini harus pengajaran; jangan pula kamu buat perkara yang sama. Mahu jadi bahan ketawakah, apa..
Azah kemurungan. Dirinya sudah tidak dapat menanggung rasa sendiri yang memenjara. Dia perlu mendapat seseorang untuk dijadikan teman hidup yang sah. Ibunya juga sudah berpesan sebelum dia kembali ke universitinya untuk semester terakhir itu, untuk mencarikan menantu baginya. Mahu menimang cucu, katanya. Azah mula-mula mendengarkan itu tersenyum simpul juga, memang itu juga yang diinginkannya. Yalah, pengajian hampir tamat dan kerja senang pula didapati. Dengan semua itu, fikirnya, sudah cukup syarat untuk menjadi isteri orang
Tetapi untuk melaksanakan impian ibu dan dirinya itu, dia mengalami satu masalah. Dia anti-sosial dan dikenali sebagai budak paling 'nerd' atau 'geek' di seluruh maktab. Pelajar perempuan semua tidak menyukainya; tidak tahu pula pelajar lelaki. Namun jauh di pangkal kesedaran diri, pelajar lelakipun seakan tidak suka dirinya yang terlalu konservatif dan berpegang kepada adat dan peraturan universiti. 
Azah boleh dikatakan pelajar yang cemerlang dan terkenal juga. Dalam kalangan penuntut universiti wanita, dia terkenal sebagai bahan ketawa dan hinaan. Entah kenapa dirinya dibenci sedemikian rupa, dia tidak pernah tahu. Perangai buruk, tidak juga. Pernah berkonsultasi dengan ibunya, ibunya kata mereka semua cemburu dengan kecantikan Azah; dan Azah tahu benar, itu cumalah suatu cara menjaga hatinya.
Suatu hari, dilancarkan sebuah permainan peringkat universiti yang dianjurkan oleh Kelab Pencinta Manusia. Mereka meletakkan sebuah pokok tiruan di tengah kampus. Cara bermain  mudah sahaja; setiap seorang diminta untuk menuliskan nama serta pesanan berupa cinta, sayang, rindu; apa-apalah yang berbentuk kecintaan pada sehelai kertas, kemudian melekatkannya. Namun syaratnya, si penulis pesanan tidak boleh menujukan pesanannya kepada sesiapa. Mesej cinta yang ditulis mestilah bersifat umum.
Azah yang mendengarkan berita permainan itu mendapat suatu idea. Kenapa tidak dia gunakan peluang itu untuk mendapatkan pasangan hidup? Dia tersenyum dan mengambil sehelai kertas, lalu menulis:
Maka setelah menulis ini, dilekatnya pada dahan pokok tiruan tadi. Berdebar-debar dia ketika melekatkan itu. Waktu dia menulis di situ, tiada sesiapa yang berada di situ. Perkara itu memang dia yang rancang kerana dia malu orang nampak. Takut dia menjadi buah mulut orang yang jahat hatinya. Mereka tidak faham betapa diapun seorang manusia. 
"Ihh.. orang macam diapun mahu juga bercintakah?" Inilah yang ditakutkannya. Meski belum pernah berlaku, risiko tidak patut dicerobohi. Risiko perlu disimpan dalam-dalam dan kalau boleh disembunyikan dari pandangan manusia lain. Setelah menyelesaikan hajat, dia langsung beredar dari situ. Hidupnya diteruskan seperti biasa bagi sisa-sisa hari itu. 
Keesokannya, dia bersiap awal. Mengenakan sweater long-sleeves  hitam dan snowcap kelabu, berkaca mata seperti biasa; dia berusaha untuk menjadi secantk-cantiknya. Setelah usai menyikat rambutnya yang panjang, terus dia bergerak keluar balkoni; ingin melihat siapakah gerangan yang sudi menjadikan dia sebagai pasangan hidup. Hehe..
Dia tengok.. terkejut.

Begitulah adanya. 

4 comments:

  1. sy baru baca beberapa hari yg lalu!! http://blogslucumenarik.blogspot.com/2011/04/kisah-seorang-gadis-suci.html
    nah link..
    eee.. tulisan ko ka 2? siap ada ros lagi.. Golii..

    ReplyDelete
  2. Haha. ya; yang itulah. Cuma sunting sedikit watak dia kepada budak 'nerd'. Nampak lagi 'innocent'. Apapu, terima kasih kerana sudi mengepos pautan dia. Sangat dihargai :)

    ReplyDelete
  3. Kalau kita buat macam ni agak2 dapat x jadi macam tu?

    ReplyDelete
  4. Kalau mau cuba, boleh saja .HAHA, mana taukan,tuah..

    ReplyDelete

Ohana :)