Sunday, May 22, 2011

Merenung Manusia



Penderitaan yang tidak pernah padam; sentiasa marak membakar jiwa si anak muda; meributkan suasana, menggegar takhta. Siapa yang menyangka; tangan sekecil itu mampu meruntuhkan segenap istana? Asal bertempik sahaja suara merdeka jiwa yang dirias indah mujahadah, semuanya bisa. Malah bisa pula dia memimpin tentera yang membentengi hak-hak manusia. Setakat desingan bingit senjata, sudah dia biasa.

Bukan mengiring rasa riak, mahupun menjunjung sikap esentrik; tetapi realiti perlu dihadapi dengan ego. Tanpa ego, mati jiwa yang bersaing, punah lorong perlumbaan kehidupan; tiada dinamiknya. Pendek kata, hidup itu tunggaknya ego yang menjulang *bukan menjulang* tetapi mengguntur *menakutkan* berdentam-dentum.. ehh, kau boleh ke tepi sedikit? *(tiada bunyi)*.

Gerun bukan alasan berhenti, kalah bukan sebab berpatah kembali; kalah atau berserah, malah, tiada jalan kembali. Hanya kepastian yang kabut dikocak kerisauan tentang masa depan. Gerisik waras yang tadinya lancar bertingkahpun diam digertak ketidakpastian. Takdir ada jalannya, telah ditentukan itu.

Berselindung di sebalik parut derita; bekas cangkuk pengalaman. Mencandat kemenangan dengan pengorbanan termulia, menunduk pada tenang air laut kehidupan. Dia yang setia berembun masin, menunggu tangkapan. Subuh masih bersengkang mata, masih mencandat:- harapan pun jadilah.

Denai hijau, gaungnya membunuh jua. Gunung indah, jika jatuh di puncaknya, mati juga. Bertongkatkan kudrat yang masih bersisa, dia masih memimpin bangsa manusia yang ingin tahu lereng-lereng rimba; syurga cintanya, lubuk harta. Rimba adalah kanvasnya melukis masa depan:- upah bertukar tangan, si ungka liar jadi saksi ubannya yang semakin subur disiram titis rimba.

No comments:

Post a Comment

Ohana :)