Thursday, June 30, 2011

Aku: Di Seberang Sana

Cuba kautekap telingamu ke dadaku ini;
Dengarkan betapa jantungku mendamba kebenaran,
Detak dan degupnya seakan longlai; pada kemaujudan ilmu,
Mencari jalan untuk teruskan degupan.
Aku tahu engkau inginkan kebaikan buatmu dan anak binimu,
Namun, janganlah engkau korbankan kebahagiaanku;
          Menikamku,
          Meracuniku dengan racun dogma yang sesat,
Aku rindu syurga, jangan sesatkanku.
Mungkin engkau belum melihat,
Bagaimana aku melihat, akan cara;
Keamanan didirikan dan kezaliman ditundukkan,
                       Aku tidak salahkan kau, saudara.
Hari itu engkau mungkin akan datang juga, aku tidak menafikan;
Dengan baju kuningmu dan sepanduk tanpa tiang,
Maaf kawan,
Engkau akan mendapatiku sudah berdiri di seberang sana;
Mempertahankan negara
"Kerajaan, sudahlah 'menghasut' rakyat. Kau sudah 57 tahun, usiamu.."

No comments:

Post a Comment

Ohana :)