Wednesday, June 29, 2011

Kenapa Perlu Ditumbangkan Kerajaan (Bahagian II)

Salaam. Cantik, kan, header terbaru *mana yang lama?* sudah dibuang :P bencilah ada simbol berwarna kuning itu. Tidak Islamik langsung HAHA.

Ehm.

Sebenarnya, dalam entri ini saya mahu menuliskan kesinambungan pos sebelumnya: 'Kenapa Perlu Ditumbangkan Kerajaan (Bahagian I)'. Tanpa melengahkan masa, marilah kita perhatikan beberapa hadith dan pendapat sesetengah ulama agung bagi menunjukkan betapa perbuatan menderhakai pemimpin itu adalah suatu kesilapan yang sangat besar; satu dosa. Sehinggakan dalam beberapa hadith, mendapat ancaman neraka.

1. Diriwayatkan oleh Ibn 'Abbas
Nabi Muhammad (SAW) bersabda, "Jika seseorang melihat pemimpin Muslimnya sedang melakukan sesuatu yang dia tidak setujui, dia patut bersabar, kerana mereka yang berpisah daripada jemaah Muslim meskipun sejengkal kemudiannya mati, dia akan mati seperti matinya mereka pada zaman Jahiliah (sebagai pelaku dosa yang memberontak)" Sahih Bukhari: Jilid 9, Buku 89: No. 257; Buku 20, no. 4559
Berdasarkan hadith ini, Al-Hanafi berkata dalam bukunya, Umdah al-Qaari, Jilid 24, halaman 178: 
"Barangsiapa yang meninggalkan pemerintahnya, bermaksud dia meninggalkan ketaatannya. Frasa, "...dia patut bersabar..." bermaksud seseorang itu patut bersabar berkenaan perkara yang tidak disukainya dan bukan untuk ketaatannya untuk mengelakkan darah dari ditumpahkan dan tribulasi. Dalam keadaan ini--melainkan pemerintah melakukan kufur yang nyata--dan berbuat menentang seruan Islam tiada ketaatan untuknya (si pemerintah)." Umdah al-Qaari, Jilid 24, halaman 178:

2. Diriwayatkan oleh  'Abdullah
Rasulullah SAW bersabda, "Seorang Muslim perlu mendengar dan mentaati (arahan pemerintahnya) sama ada dia menyukainya atau tidak, selagi arahan tersebut tidak melibatkan kelalaian (terhadap Allah), tetapi jika perbuatan melalaikan (kepada Allah SWT) diarahkan, seseorang itu tidak patut mendengar mahupun mentaatinya (arahan itu)" Sahih Bukhari: Jilid 9, Buku 89, No. 258

3. Telah diriwayatkan dengan autoriti Ibn `Umar yang Rasululllah (SAWS) bersabda: 
Adalah wajib ke atas seorang Muslim untuk mendengar (kepada pemerintah yang dipilih) dan mentaatinya sama asa ia suka atau tidak, kecuali dia disuruh melakukan perkara berdosa, yang mana seorang Muslim tidak patut mendengar mahupun mentaati suruhan tadi" Sahih Muslim: buku 20, No. 4533.

4. Imam An Nawawi:
"Menentang dan memberontak terhadap mereka (pemerintah), adalah haram menurut konsensus Muslim, meskipun mereka (pemerintah terbabit) fasiq dan zalim." AI-Nawawi, Sharh Saheeh Muslim: Jilid 12, halaman 229.

5. Al-Kirmaani:
"Mujtahid semuanya mempersetujui bahawa (imaam) pemerintah yang mengambil alih kuasa mesti ditaati selagi beliau mendirikan solat dan jihad. Begitulah, melainkan si pemerintah melakukan kufur hakikat (jelas) yang mana--dalam situasi itu--tidak dibenarkan untuk mentaatinya. Sesungguhnya, dalam kes itu, adalah menjadi kewajiban untuk menentangnya, bagi yang mempunyai kuasa melakukan sedemikian." Al-Kirmaani, Sharh Saheeh al-Bukhari, Jilid 10, halaman 169.

6. Ibn Battaal:
"Para mujtahid bersetuju bahawa wajib untuk mentaati dan melakukan jihad dengan pemimpin yang berkuasa. Mentaatinya adalah lebih baik daripada menentangnya bagi menghalang pertumpahan darah dan menghindari bencana... tiada pengecualian untuk itu, melainkan pemerintah jatuh kepada kekufuran yang nyata." Ibn Hajar, Fath al-Baari, Jilid 7, halaman 13.

7. Al-Sharqawi; Al-Baijrami
"Pengharaman menentang pemerintah yang tidak adil diambil dengan persetujuan generasi terkemudian..." Haashiyyah al-Sharqaawi, Jilid 2, halaman 398. Cf., Haashiyyah al-Baijrami, Jilid 4, halaman 300. 

8.  Rasulullah (SAWS) bersabda, 
"Mereka ada hak pada kalian (rakyat) dan kalian ada hak terhadap mereka seperti itu juga. Selama mana mereka jika diminta untuk menyayangi maka mereka berkasih-sayang, jika berjanji mereka menepati dan membuat keputusan hukum mereka bertindak adil. Dan, siapa yang tidak melakukan itu dari mereka maka ia mendapat laknat Allah, malaikat dan manusia seluruhnya" HR Imam Ahmad

9. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: 
"Pemimpin pilihan di antara kamu semua ialah orang-orang yang kamu cintai (suka), mereka juga mencintai kamu. Kamu semua mendoakan mereka untuk kebaikan begitu juga mereka mendoakan untuk kebaikan kamu. Adapun pemimpin-pemimpin yang jahat di kalangan kamu ialah orang-orang yang kamu benci mereka, dan mereka pun benci kepada kamu. Kamu melaknat mereka dan mereka juga melaknat kamu." Auf bin Malik bertanya kepada Rasulullah, “Apakah kita tidak boleh menentang mereka? Sabda baginda,"Jangan menentang mereka selama mereka masih mendirikan sembahyang di kalangan kamu." Sahih Muslim

10. Berkenaan isu kebangkitan Al Hassan bin Ali, penduduk Harrah dan Al-Qurra' menentang Al-Hajjaj, Ibn Taimiyyah dalam  Minhaaj al-Sunnah dan Ibn Hajar dalam Fath al-Baari telah menerangkan bahawa mereka tidak memuji tindakan mereka itu (menentang Al-Hajjaj). 

11. Penentangan terhadap pemimpin (meskipun pemimpin tadi berlaku tidak adil dan opresif) tidak disukai kebanyakan sahabat seperti Saad ibn Abi Waqqaas,  Usaamah ibn Zaid, ibn Umar, Muhammad ibn Maslama. Al-Fadhil Ustaz Murad dari Singapura menyebut golongan Ashaab Al-Hadith dan Ahl Al-Hadith turut berpandangan serupa.

 12. Seorang sahabat mengajukan hadith ini:
Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan tidak akan dapat sampai ke telaga (yang ada di syurga)" Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.
Saya sebenarnya tidak layak memberikan penjelasan, tetapi ini cuma pendapat peribadi. Sila tegur;

a. Saya tidak melihat apa-apa masalah hadith ini dengan idea "...jangan menentang pemimpin...". Kita sekarang sudah cukup faham betapa Islam melarang seorang Muslim untuk menentang pemimpinnya. Tetapi adakah dengan itu, kita wajib menyetujui segala pendustaannya dan mengangguk pada perbuatan zalimnya? Tidak. Kita disuruh untuk membenci perbuatannya, tetapi tetap bersabar berimamkannya.

 b. Solusi mudahnya di sini adalah taat, tetapi jangan sokong perbuatan pemimpin yang zalim tadi. Ya, kita perlu mentaati pemerintah, tetapi janganlah sampai mengorbankan prisip Islam itu sendiri yang berbunyi, 'Amar ma`ruf nahi mungkar'.

c. Satu lagi soalan, "Kalau pemimpin tadi membunuh keluarga anda, adakah anda akan berdiam?". Jawaban saya mudah, "Tidak, tetapi saya akan mendakwanya di bawah akta jenayah Islam/negara". Dalam Islam, tiada manusia yang bebas daripada perundangan dan eksekutif kerajaan. Daulah Islami mendahului daulah pemerintah dan daulah ini perlu ditaati tidak kiralah siapa pesalahnya.

*Jadi begitulah... senarai dalil yang saya temui semampunya. Tidak dinafikan ada kelompok yang masih percaya penentangan (seperti demonstrasi) adalah halal, itu adalah berhubung dengan perbezaan pendapat dan kecenderungan terhadap pihak yang mana. Setakat ini, saya pro-pemerintah dan pro-Islam. 

Pengakhiran pos ini , saya tidak tuliskan apa-apa konklusi. Saya memberi ruang kepada pembaca untuk menilai dan membuat refleksi/analisis sendiri. Sebarang kesilapan, dan kekhilafan.. tegur saja dan sila beri keterangan minta tunjuk ajar anda semua. Semoga Allah SWTmemepermudahkan bagi kita segala urusan berhubung topik ini dan dengan rahmatNya, Selamat beramal* Wallahu`alam.

Sumber/bacaan lanjut:  

No comments:

Post a Comment

Ohana :)