Saturday, June 18, 2011

Rawak (Maafkan Saya Kucing-Kucing.. Jadi Bahan Pos)

Salaam... sebenarnya tiada apa sangat untuk pos kali ini *dia ada projek mini untuk blognya* tiadalah.. maaf sebab tidak pos dalam dua, tiga hari ini (entah kenapa, saya rasa ingin muntah hijau). Tahulah, esok mahu pulang sudah, banyak barang perlu dibeli. Ditambah dengan proses mengemas barang dan beramah mesra dengan keluarga...HAHA, memang bergembira sakan :)
Ahh... kedinginan yang suatu hari nanti, akan saya rindui.
Sebenarnya jika kita rajin melemparkan pandangan kita kepada makhluk ciptaan Tuhan, akan banyaklah rahsia alam terungkai dengan sendirinya. Segala untaian rahsia ini menjadi suatu manfestasi cinta yang amat dalam dan saya; sebagai pemerhati kepada kucing-kucing saya *terutamanya yang baru lahir* dapat mengesani ini.
Salji... gelaran yang saya berikan kepada anak kucing yang satu ini. Comel sangat dengar ia merengak, tatkala saya pisahkan dia dari ibunya. Ibunya (si Chomel) hanya mampu mengiau lemah, meminta belas untuk anaknya. Terharu, tahu? Kita manusia pula, tergesa-gesa membuang anak.
Nyenyak tidur... alangkah bahagianya apabila memerhati gelagat comel yang ini. Malar dia memanjati tubuh ibunya yang berkali ganda besar dari dirinya sendiri. Apaila ia jatuh dari pendakian, satu lagi pelajaran akan ia peroleh. Ironisnya apabila kesemua proses ini, sama dengan apa yang manusia lalui.
Berjemur :)
Mata si Shin Chan belumpun terbuka. Mungkin setelah seminggu dua baru kelopak matanya terbelah, kali. Akan ada selaput putih telur setelah kelopak matanya terbuka. Dan dia akan melihat dunia *gembira untuk dia*. Selepas itu, baru dia tahu betapa kejamnya dunia :(
Kami panggil Ju-On a.k.a Ciko. Naklnya bertempat dan kalau dilemparkan tulang, dialah paling cepat dapat. HAHA, sangat tangkas.
Kiko...sedikit pasif dan sering dipulaukan dua adiknya, yakni Ciko dan Miko. Entah kenapa, dia rapat pulak dengan Chomel (yang mana, anak seibu tapi bukan sebapa). Dunia kucing...tidak dimengerti.
Ini yang paling saya sayang... Miko atau Bodo'-bodo'. Dia sangat observatif, suka perhatikan dunia sekeliling. Semua benda bergerak jadi subjek pemerhatiannya. Sekali lagi, saya menyatakan bahawa dunia manusia dan haiwan memang berbeza sungguh.

2 comments:

Ohana :)