Saturday, July 30, 2011

Kereta Kecil Warna Kelabu :)

Salaam.. mula merindui kampung halaman... *kalau masa begini di kampung, kau buat apa, Sin?*. Hmm...
Biasanya awal pagi begini, saya akan terus buka jendela dan perhatikan anak sungai yang mengalir di tepi halaman rumah papan warisan nenek saudara. Warnanya putih, ada anak-anak udang sungai bermain di dalamnya. Kalau sudah tidak tahan dengan sekadar melihat, saya gulung/lipat `izar seluar dan terusmenyarung selipar. Meranduk air dingin itu yang tingginya cuma paras betis.
Kalau tidak meranduk anak sungai, saya akan bantu mak cik *dipanggil sebagai Mak Acai. Ada lagi satu, namanya Mak Ang* untuk menaburkan bijih jagung yang sudah dikeringkan ke tanah, sebagai makanan anak-anak ayam yang baru keluar dari reban. Emaknya turut ikut sekali, menikmati bijih yang saya tabur. Nampak macam mahu habis sudah, saya tabur lagi, dan lagi. Itik dan unggas-unggas hutan pun kemudian datang, tumpang sekaki. Suka tengok toleransi mereka. Tidak saling mematuk dan saling mencakar. Amaan *kadang-kadang ingin rasa bagaimana hidup seekor ayam*. 
Dan mungkin juga saat ini, membantu Mak Acai menghidupkan dapur apinya. Di kampung saya, tidak guna kemodenan sangat. Apa yang digunakan untuk hidup semasa kedatangan Jepun dahulu, masih dikekalkan. Itulah kenapa instead of rasa enak, masakan mereka rasa sangat asli dan menyihatkan. Dan enak. HAHAHA 
Maaf kerana terpaksa melayan kerenah saya pagi-pagi ini *mungkin betul cakap mereka: saya betul-betul perlu... eHem, eHem (kening diangkat)*. Entah berapa entri sudah saya tuliskan, untuk hari ini saja.
"Error is not an error, unless you do not learn something out of it" 

No comments:

Post a Comment

Ohana :)