Thursday, July 7, 2011

Pendek.

Salaam... apabila kita renungi hidup ini beserta segala apa yang ada di dalamnya, maka tidak akan dapat kita temui sesuatupun melainkan kesempurnaan Kursiy Allah. Melainkan keAgunganNya yang tercermin pada setiap susun atur atom serta zarah-zarah quark. Melainkan suatu sistem yang tidak kaku malahan hidup dengan kedinamikan.

Akal yang jujur tidak akan mampu menipu dirinya untuk mempercaya. Pernah dahulu, saya berbincang dengan seorang ateis merangkap humanis. Mulanya saya ingat kemenangan perbualan adalah miliknya. Namun, dia mengajukan suatu soalan yang sangat menyentuh hati: 
"Even if there is really a God, why are you so sure that Islam is the religion recognized by God? Self-proclaimation done by Islam is not logical. It is like believing that Spiderman is existing and webbing around the street:- because it says so in the comic."
Banyak sang pengiman yang tertipu dengan soalan ini. Dan tidak sedikit pula umat sekular/ateis yang telah menggunakannya untuk mengelirukan akidah orang-orang Islam. Ternyata, apabila iman senipis kulit bawang, mudah saja untuk terpedaya. Dan percaya.

Sebenarnya, hati yang betul-betul jernih tidak akan mempunyai masalah untuk menjawab soalan ini. Allahul Khabir, kita merafakkan doa kepad Yang Maha Bijaksana agar dipermudahkan urusan dalam memahamkan permasalahan berat ini.

Baiklah... sekarang bayangkan anda ada seorang penulis novel. Anda tidak menulis hal-hal diri anda di dalam novel itu, namun pembaca masih percaya bahawa anda--sebagai penulis dan pengatur jalan cerita--wujud. Adakah karakteristik yang anda cipta di dalam novel itu mampu menggapai anda? Adakah ia pula mampu melihat anda, mahupun menyentuh anda? Sudah tentu tidak. Namun, adakah dia mampu menolak kewujudan anda? Tentulah tidak. 

Karakter dalam novel ciptaan anda tidak dapat menggapai kewujudan anda kerana batasan-batasan logik serta keupayaan mereka. Mereka cuma mampu tunduk pada apa yang anda suruh (tulis). Maka, begitupun manusia. Beza cuma, Allah SWT me"nukil"kan kata-kata berkenaan diriNya dalam kitab Al-Qur'an dan diberiNya pula kita kebebasan. Alangkah Pemurahnya Tuhan..

Setelah sifat Ar-Rahmaan itu, maka apakah lagi alasan untuk kita tidak beriman? 
Dialah yang telah mengajarkan Al-Quran...Maka yang mana satu antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" [Surahtur Rahmaan, ayat 2 dan 13]
Wallahu`alam.

No comments:

Post a Comment

Ohana :)